top of page

האם לחץ וחרדה גורמים ליתר לחץ דם?

שינויים באורח החיים יכולים להקטין את הסיכון לפתח יתר לחץ דם ובעיות לבביות אחרות.


אתם תחת לחץ כבד בעבודה. במרכזו של ויכוח עם בת/בן הזוג. הכלב ברח מהחצר ואתם חוששים שמכונית תדרוס אותו תוך כדי מרדף נואש אחריו.

בכל הדוגמאות הללו, אתם עלול לחוש בתסמינים פיסיים של לחץ חרדה – הדופק עולה, מצב הרוח נוטה לצד הלא טוב בזמן שהגוף מתחיל לחוש מרופט. חכמת ההמונים אומרת שלחץ וחרדה גם מעלה את לחץ הדם לגבהים.

אבל מה הם באמת היחסים בין לחץ (stress) חרדה (anxiety) ולחץ דם? האם עלינו לחשוש כיצד אירועי לחץ קצרים כאלו משפיעים על הגוף, או האם רק לחץ מתמשך הוא הבעייתי.

" חרדה ולחץ בפני עצמם אינם דווקא מעלים לחץ בטווח הארוך" אומר הקרדיולוג המניעתי ד"ר לוק לפין מבית קליבלנד קליניק. " אך לעיתים קרובות יש להם השפעה על מרכיבים באורח החיים שלנו, אשר בהחלט יכולים לתרום לעליה בלחץ הדם".



כיצד לחץ וחרדה משפיעים על לחץ הדם

ד"ר לפין מאשר שבהחלט קיים קשר בין לחץ, חרדה, יתר לחץ דם (לחץ דם גבוה) והסיכון לפתח בעיות

לבביות אחרות. – אך יתכן שזה לא בדיוק מה שאתם חושבים.

" בעוד שלחץ וחרדה בהחלט יכולים לגרום לעליה בלחץ הדם, הם לא בהכרח גורמים ליתר לחץ דם גבוה ממושך". הוא אומר.

כדי להבין את זה, חשוב להכיר את שתי קטגוריות הלחץ שאנו חווים: לחץ חד (acute stress ) ולחץ כרוני (chronic stress). בעוד ששניהם יכולים לגרום ללחץ הדם שלנו לעלות, יש להם השפעה שונה עלינו בטווח הארוך.


לחץ חד ולחץ דם

לחץ חד הוא לחץ זמני הנגרם ע"י אירוע נקודתי, כמו אלו שתוארו קודם לכן. התקף חרדה למשל יכול גם הוא לגרום ללחץ חד העלול להעלות את לחץ הדם.

"אם אנחנו במצב לחוץ, התגובה הפיסיולוגית הרגילה שלנו היא להעלות לחץ דם" מסביר ד"ר לאפין. " לחץ חד יכול להגביר את מהירות הדופק ולהדליק את המערכת העצבית הסימפטית שלנו, וכתוצאה עולה לחץ הדם".

במקרים אלו, התסמינים שלנו נמוגים ברגע שגורם הלחץ נעלם. אנחנו מצליחים לעמוד בלוח הזמנים שהוקצב לנו, אנחנו משלימים עם בני הזוג, אנחנו תופסים את הכלב. אנחנו נרגעים מהתקף החרדה שלנו – ומהר מאד גם לחץ הדם שלנו חוזר למצב הנורמלי.

זה טבעי לחוות שינויים בלחץ הדם במהלך היום, והגוף שלנו מיומן באופן טבעי לנהל מצבים אלו. " הגוף שלנו יודע להתמודד טוב למדי עם שינויים במצבי לחץ חדים" אומר ד"ר לאפין. "מה שמטריד אותנו הרבה יותר זה יתר לחץ כרוני"


לחץ כרוני ולחץ דם

חוקרים אינם יודעים מספיק אודות הדרכים שבהם לחץ כרוני משפיע על לחץ הדם שלנו. מציין ד"ר לאפין. "אך מה שהם כן יודעים הוא שלחץ יכול להשפיע על אורח החיים שלנו ויכול להגביר את הסיכון לבעיות בריאותיות". לחץ יכול לבא לידי ביטוי בדרכי התנהגות והרגלים לא בריאים אשר יכולים בסופו של דבר להשפיע על גורמי הסיכון הלבביים שלנו" מסביר ד"ר לאפין.

כאשר אנחנו מצויים בלחץ כרוני, זה יכול לקבל ביטוי ב :

  • פחות שעות שינה או שינה באיכות לא טובה.

  • חוסר בפעילות גופנית.

  • תזונה לא בריאה.

  • עישון טבק, שתיית אלכוהול או שימוש בסמים.

כל המנהגים הללו יכולים להוביל ללחץ דם גבוה ולהגביר את הסיכון למחלות אחרות, בלב ובכלי הדם של הלב.



מתי לחץ חד הופך ללחץ כרוני?

מאחר שבעת לחץ, כולנו מתנהלים בצורות שונות, לעיתים קשה להבחין בסימנים שמצביעים על כך שלחץ חד הופך ללחץ כרוני. גורמי הלחץ עלולים להמשך שבועות ארוכים ולהפוך למעשה לגורמי לחץ כרוני ובמצב זה הם חייבים להיות מטופלים לטובת בריאות הלב שלנו. (שלא לדבר על הבריאות הנפשית שלנו!).

" אם מספר שבועות הופכים למספר חודשים ומספר חודשים הופכים למספר שנים, אז מדובר בתבנית התנהגותית שעלולה להיות בלתי הפיכה", מזהיר ד"ר לאפין. " גם קשה יותר להפטר משומן בטני, הגורם בפני עצמו לעליית לחץ הדם, לעליה בסוכר בדם, כולסטרול בדם ועוד".


כיצד ניתן להפחית בלחץ, חרדה ולחץ הדם

כולנו מתמודדים עם רמות כאלו ואחרות של לחץ וחרדה ודרך שבה אנו מתמודדים, משפיעה על הבריאות שלנו.

" למעשה זה ממש יכול תלוי באופן שבו אדם תופס את מצב הלחץ שבו הוא מצוי" אומר ד"ר לאפין "שני אנשים יכולים להיות בדיוק באותו מצב, אך עבור הראשון, זה יכול להיות הרבה יותר מלחיץ מאשר לשני. ישנם אנשים שפשוט מתמודדים טוב יותר עם לחץ ויש להם אסטרטגיות התמודדות הרבה יותר בריאות או מערכת תמיכה".


ד"ר לאפין, משתף בכמה מהדרכים באמצעותם ניתן להקטין את רמות הלחץ והתמודדות עם חרדה ובתמורה גם יכולות להוביל לירידה בלחץ הדם שלנו:

  • תוציאו את זה החוצה: " פעילות גופנית הינה דרך מצוינת לגרום לאנשים להרגיש טוב יותר, להוריד את רמות הלחץ ולסייע להם בהתמודדות עם מצבי לחץ" מסביר ד"ר לאפין. ההשפעה החיובית על בריאות הלב חשובה אף היא ללחץ הדם.

  • שינה מספקת ומספיק טובה: להתמקד גם במשך וגם באיכות השינה. המטרה היא לפחות 6-8 שעות של שינה רציפה בלילה. "ללחץ דם יציב, עלינו לישון כל לילה, שינה רצופה ללא הפרעות שבין 6-8 שעות".

  • כשניתן, יש להסיר גורמי לחץ: כדי להפחית בלחץ, חשוב ביותר לנסות להפחית כמה מהדברים שגורמים ללחץ. ברור שהרבה יותר קל לדבר על זה מאשר ליישם את זה כאשר גורם הלחץ היא העבודה שלך או מישהו מהמשפחה שלך. במקרים אלו מומלץ לנקוט בצעדים נוספים כגון פניה לטיפול, שיכולים לסייע בהתמודדות עם הלחץ.

  • שמירה על תזונה בריאה ללב: מזונות עתירי מלח ושומנים עלולים להעלות את לחץ הדם, עוד אפילו לפני שהוכנסו למשוואה לחץ וחרדה. כדי לשמור על לחץ דם נמוך, יש להימנע ככל שניתן ממאכלים אלו ובמקביל להוסיף מזונות בריאים ללב העשירים בנוגדי חמצון.

  • נסו מדיטציה: צורות שונות של מדיטציה יכולים לעזור בהתמודדות, גם עם לחץ חד וגם עם לחץ כרוני. מחקר אחד אפילו הרבה שמדיטציית מיינדפולנס אפילו יכולה לשפר התמודדות עם חרדה.





תרופות לניהול לחץ וחרדה

"ניהול יתר לחץ דם (Stress) הינו למעשה 70% אורח חיים ו 30% תרופות" אומר ד"ר לאפין.

דבר ראשון, טבעי לצפות מהרופא המטפל שישאל שאלות הנוגעות לאורח החיים וההרגלים שלך, כולל על השינה שלך. "אני תמיד משוחח עם המטופלים שלי על ההשפעה של השינה על בריאות הלב וכיצד לחץ משפיע על השינה".

יתכן שגם תזדקקו לתרופות להפחתת החרדה. אך בדיוק כמו היכולת האישית להתמודד עם לחץ, גם ההשפעה התרופתית הטובה ביותר, משתנה מאחד לשני ולכן נדרשת התייעצות עם הרופא המטפל.

"אם לחץ וחרדה גורמים להרבה עליות בלחץ הדם, אנחנו מנסים לפעמים תרופות המכונות חוסמי בטא" מסביר ד"ר לאפין. "הן לא השורה הראשונה בטיפול ביתר לחץ דם אצל מרבית האנשים, אך הן כן יכולות לסייע לאנשים הסובלים מרמות משמעותיות של לחץ וחרדה מאחר והן מנמיכות את פעילות המערכת העצבית הסימפתטית ומאיטות את קצב הלב במצבי לחץ "תרופות נוספות להורדת לחץ הדם כוללים חוסמי תעלות סידן (calcium channel blockers) וחוסמי קולטן לאנגיוטנסין (angiotensin receptor blockers). אבל לחשוב לזכור שלא הכול זה תרופות. למעשה אין תרופות שמבטיחות לב בריא ולכן האחריות לאורח חיים בריא שישמור על הלב במצב מצוין, היא עלינו.







2,705 צפיות0 תגובות
Israeli-heart-association_170-170 (002).
הצטרפו לאגודת הלב הישראלי

הרצאות אונליין | הטבות ברשתות פארמה | מפגשים קבוצתיים | פעילויות אזוריות | ניוזלטר חודשי

*החברות במועדון ללא עלות

%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9C%D7%98%D7%
ניוזלטר אגודת הלב הישראלי

הניוזלטר החודשי שלנו מציג מידע מועיל וחדשות למטופלי לב ובני משפחותיהם. 

הירשמו עכשיו!

bottom of page