top of page

3 סימנים להתקף לב שלנשים אסור להתעלם מהם

לא תמיד כאב חד בחזה, הוא אחד מהם




הגוף שלנו מאד מיומן במתן סימנים כשמשהו לא תקין. לדוגמא, בעיה עם הלב, לא רק מפעילה עצבים באזור הזה, אלא גם גורמת לכאב במקומות אחרים. לעיתים הכאב או הלחץ הם פתאומיים, לא כתוצאה ממאמץ פיסי ואפילו עלולים להעיר אותך בלילה.

בדרך כלל, אנחנו מקשרים כאב/לחץ בחזה, עם התקף לב (אוטם שריר הלב), אבל נשים (בעיקר) צריכות לשים לב גם לסימנים נוספים העלולים להצביע על בעיות לבביות.

"למרבית הנשים יש אותם תסמינים כמו לגברים" אומרת ד"ר לסלי צ'או, קרדיולוגית מקליבלנד קליניק, אחד מבתי החולים המובילים בעולם בתחום הלב. " 70% מהנשים חוות לחץ או תעוקה בחזה, אבל - 30% חוות תסמינים לא אופייניים".


3 תסמינים לא אופייניים שעלייך לשים לב אליהן (ומה מהווה גורם לדאגה ומה לא)


עייפות קיצונית

בדומה למרבית הנשים, את וודאי עסוקה בין עבודה ומשפחה. שלא במפתיע, זה אומר שאת וודאי גם עייפה מרבית הזמן, שזה אגב נורמלי לחלוטין. יחד עם זאת, עייפות לבבית הינה הרבה יותר דרמטית ומשתקת. " הכוונה אינה לסתם תחושת עייפות, כמו שחשים בסוף היום וגם לא על הצורך לתפוס תנומה קלה ב 5 אחר הצהריים" מסבירה ד"ר צ'ו. הכוונה היא למותשות פתאומית, לאחר סיום פעילות ספורט שיגרתית . "הכוונה היא שבעבר יכולת לעלות ברגל מספר קומות– ועכשיו את בקושי עולה קומה אחת. או שאינך יכולה לעלות במדרגות בכלל מבלי לחוש עייפות קיצונית".



דברים נוספים שעלייך לשים לב אליהם כוללים עייפות או תחושת כבדות בחזה, אפילו אם אינך עושה פעילות גופנית או מאמצת את עצמך או במקרה שבו את חשה עייפה בצורה קיצונית מפעילות פשוטה כמו סידור המיטה, הליכה לשירותים או קניות.


קוצר נשימה

ככל שנשים מבוגרות יותר, חוסר בפעילות גופנית ועליה הדרגתית במשקל, עלולים לגרום לתסמינים כגון קוצר נשימה. יחד עם זאת, כשזה מתרחש במצבים מסוימים, זה גם יכול להעיד על בעיה לבבית. "כשאת מוציאה את הכלב לטיול, את עלולה לחוש מאד קיצרת נשימה בהשוואה לעבר " מסבירה ד"ר צ'ו. " הליכה לרכב שלך תגרום לך לחוש מאד, אבל מאד קיצרת נשימה".


קוצר נשימה המחמיר בעת שכיבה – ומשתפר בעת ישיבה – גם זה עלול להיות סימן לאי ספיקת לב, כמו גם תחושת קוצר נשימה הממשיכה פרק זמן ממושך לאחר ביצוע מאמץ גופני. גם תחושה פתאומית של קוצר נשימה כשאינך בפעילות/מאמץ גופני, הינה תסמין העלול להצביע על בעיה לבבית.



קושי לעשות את מה שיכולת לעשות קודם לכן

במקרה זה מדובר בתסמין שלעיתים קשה להגדיר אותו, כי לא מדובר בסימן קלאסי להתקף לב וזה תלוי בניסיון האישי שלך וברמות האנרגיה הממוצעת שלך. "אני הייתי מגדירה את זה כשינוי משמעותי ברמה התפקודית שלך" מסבירה ד"ר צ'ו. "עד כה יכולת להיות על מסלול הליכה למשך כ-20 דקות, אבל עכשיו את מסוגלת 10 דקות בלבד בשל תחושת עייפות חזקה".


סימנים פוטנציאליים נוספים להתקף לב

סימנים להתקף לב נראים שונים אצל כולם, אך ישנם כמה המשותפים לכולם ולגביהם צריך לשים לב.

צוואר, לסת, זרוע וכאב גב: כאב המקרין ללסת, לגב, לצוואר או לזרועות שלך עלול להצביע על בעיה לבבית, בעיקר אם קשה להצביע על המקור ההתחלתי של כאב. לדוגמא, יתכן שתחושי כאב, אך הוא לא יהיה ספציפי לשריר או למפרק מסוים. אם תחושת אי נוחות מחמירה בעת ביצוע מאמץ ומפסיקה בעת מנוחה, גם אז עלייך לגשת ולבדוק את זה.



זעה פתאומית ובלתי צפויה: בעת גיל הבלות, נשים רבות חשות גלי חום. יחד עם זאת, גם זיעה פתאומית או בכמות חריגה, המקושרים לתסמינים נוספים כגון סחרחורת, או לחץ בחזה, יכולים להוות סימנים להתקף לב. גם הופעת 'זעת לחץ' (תחושה קרה ודביקה) כאשר אין סיבה אמיתית ללחץ (סטרס) או להזעה או לקוצר נשימה, מלווים בתסמינים אחרים כגון כאב בחזה או עייפות, גם הם יכולים להוות סיבות לדאגה.


כאב בחזה: כאב/לחץ בחזה הינו תסמין מאד נפוץ להתקף לב, אך לעיתים זה עלול לחוש מעט שונה ממה שנדמה. "כשמדובר בכאב/לחץ בחזה, יש צורך להעמיק את הבדיקה, גם כשמדובר בגברים וגם אצל נשים כי מדובר בתסמין המיוחס (גם) להתקף לב" מסבירה ד"ר צ'ו. "לעיתים התחושה אינה דרמטית כפי שנהוג לחשוב, זה עלול להרגיש כמו צרבת או לחץ בחזה שחולף עם הזמן".



מתי צריך להזעיק אמבולנס בגלל בעיה לבבית?

ישנם מקרים בהם חייבים מייד להזעיק אמבולנס. " אם את חשה לחצים או תעוקה בחזה, שהחלו באותו יום, אל תמתיני עד שתלכי לרופא המשפחה, גשי מייד לחדר מיון" אומרת ד"ר צ'ו.

יש להתקשר 101 למד"א (או לגורם חירום רפואי אחר) ולקבל עזרה מיידית אם את חשה כאב או אי נוחות בחזה מלווים באחד או יותר מסימנים אלו, בעיקר אם הם נמשכים מעל ל 5 דקות:

  • כאב או אי נוחות בחלקים אחרים בפלג גוף עליון, כולל הזרועות, כתף שמאל, גב, צוואר, לסת או בטן. קשיי נשימה או קוצר נשימה.

  • זיעה או זיעה קרה.

  • בחילה או הקאות

  • תחושה מלאות, קלקול קיבה או תחושת מחנק (עלול להרגיש כמו צרבת).

  • סחרחורת, חולשה קיצונית או חרדה.

  • דופק מהיר או בלתי סדיר.


מה לעשות כשמבחינים בתסמינים של התקף לב?

אם את חושדת שאת חווה תסמינים של התקף לב – וישנם כאלו שמופיעים שבועות ואפילו חודשים לפני התקף הלב עצמו – אל תתעלמי מהם ואל תזלזלי בהם למשך זמן רב מדי. " לעיתים קרובות נשים משייכות את התסמינים הללו למשהו אחר" מסבירה ד"ר צ'ו. "הדבר העצוב הוא, שלנשים בדרך כלל יש חסימה בלב, בדיוק כשיש להן משהו לעשות." למעשה, נשים נוטות לחלות במחלת לב, בגיל מבוגר יותר מאשר גברים. " גברים עוברים אירוע לבבי בגילאי ה-50 וה-60 ונשים בגילאי ה-60 וה-70 " אומרת ד"ר צ'ו. "נשים תמיד מקבלות את זה 10 שנים מאוחר יותר בגלל ההשפעה של האסטרוגן".


ככל שתקדימי לדווח על בעיה, כך גדלים סיכוייך לתפוס את זה לפני שזה מגיע להתקף לב. אם את חווה מי מהתסמינים הללו, אל תתעלמי ובקרי אצל רופא המשפחה שלך בהקדם האפשרי. "חשוב מאד שלא תהפכי להיות הרופאה של עצמך – אלא תתני למישהו אחר להיות הרופא שלך" אומרת ד"ר צ'ו.


מתי עלייך לגשת לרופא שלך?

תמיד עדיף לנקוט במשנה זהירות אם משהו מרגיש לך לא טוב. "אם הבחנת שיש לך קוצר נשימה במהלך פעילות שגרתית, מוטב שתפני לרופא המשפחה שלך או לקרדיולוג קופת החולים" אומרת ד"ר צ'ו. " זה תלוי בחומרה ובחריפות של התסמינים והאם הם החלו לאחרונה או לא".



בעת ביקור אצל רופא אנא וודאי ש:

- הביאי עימך רשימה של התסמינים והסימנים שלך ומתי הם מופיעים.

- עדכני את הרופא/ה שלך על קיומן של מחלות לב במשפחה.

- צייני האם אתן בסטרס או כל דבר אחר שמתרחש כרגע בחייכן, שיתכן שתורם לדעתכן לבעיה.

- סביר להניח שהרופא שלך יאזין לתסמינים שלך ויבדוק את הדופק ולחץ הדם. יתכן שיוזמנו גם בדיקות דם שמטרתן לבדוק האם הלב שלך ניזוק. סביר להניח שיבצעו לכן בדיקת אק"ג שמטרתה לבדוק האם פעילות הלב שלך נורמלית או בדיקת אקו כדי לבחון האם ארע נזק כל שהוא ללב. יתכן שימליצו לך על בדיקת אקו במאמץ, טומוגרפיה ממוחשבת (CTA) או צנתור. כל הפרוצדורות הללו חשובות לשם זיהוי בעיה כל שהיא ונקיטת צעדים לפני התקף לב אפשרי.



מידע זה הינו חשוב לשם אבחון בעיות כל שהן ונקיטת צעדים בטרם התרחשותו של התקף לב.


* המאמר מתוך פרסום של בית החולים קליבלנד קליניק







.




2,559 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Israeli-heart-association_170-170 (002).
הצטרפו לאגודת הלב הישראלי

הרצאות אונליין | הטבות ברשתות פארמה | מפגשים קבוצתיים | פעילויות אזוריות | ניוזלטר חודשי

*החברות במועדון ללא עלות

%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9C%D7%98%D7%
ניוזלטר אגודת הלב הישראלי

הניוזלטר החודשי שלנו מציג מידע מועיל וחדשות למטופלי לב ובני משפחותיהם. 

הירשמו עכשיו!

bottom of page