top of page

5 סיבות מדוע חשוב להתחסן השנה נגד שפעת בעיקר בתקופת הקורונה

עודכן: 11 בדצמ׳ 2020

מומחי בריאות בינלאומיים ובישראל צופים שווירוס השפעת ווירוס הקורונה יתפשטו החורף בהרחבה . כתוצאה מכך סביר להניח שידיהן של מערכות הבריאות בארץ יהיו עמוסות בטיפול גם בחולי שפעת וגם בחולי קורונה. לכן השנה חשוב במיוחד לקבל חיסון נגד שפעת בעיקר למי שמצוי בקבוצת סיכון כגון חולי לב, חולים במחלות ריאה כרוניות קשישים וילדים. הנה 5 סיבות מרכזיות לכך.





במאמר שפרסם לאחרונה תחת הכותרת מה הן התועלות שבחיסון נגד שפעת ציין המרכז למניעה ופיקוח אחר מחלות של ארה"ב (CDC) כי "אמנם חיסון נגד שפעת אינו מגן מפני קורונה, אך בכל זאת יש לו הרבה יתרונות. התחסנות נגד שפעת הוכיחה שהיא מפחיתה את הסיכון לחלות בשפעת, לאשפוז בבית חולים ואפילו מוות וכן כי התחסנות נגד שפעת יכולה גם לסייע למשאבים של מערכת הבריאות להתפנות לטיפול בחולי קורונה" . באותו מאמר (שחלקו מתורגם כאן) צוטטו מחקרים מדעיים שנערכו בארה"ב התומכים בתועלות של החיסון נגד שפעת :


1. חיסון נגד שפעת יכול להגן עליך מפני מחלת השפעת

חיסון נגד שפעת מונע כל שנה, מיליוני מקרים של מחלות וביקורים אצל רופא על רקע שפעת. לדוגמא, במהלך 2018-2019 חיסונים נגד שפעת מנעו (הערכה) כ 4.4 מיליון מקרי תחלואה בגין שפעת, 2.3 מיליוני ביקורים אצל רופאים על רקע שפעת 58,000 אשפוזים בבתי חולים על רקע שפעת ו 3500 מקרי מוות כתוצאה משפעת. במהלך תקופות בהן החיסון נגד השפעת דומה במרכיביו לווירוס השפעת הנפוץ באותה עת, החיסון נגד שפעת הראה הפחתה בסיכון לצורך לפנות לרופא בשיעור של 40-60%.


2. התחסנות נגד שפעת יכולה להפחית את הסיכון לאשפוזים על רקע מחלת השפעת בקרב ילדים וקשישים.

התחסנות נגד שפעת מונעת עשרות אלפי אשפוזים בכל שנה. במהלך 2018-2019 חיסון נגד שפעת מנע כ 58,000 אשפוזים בבתי חולים בגין שפעת. לאורך השנים, חיסונים נגד שפעת מנעו הפחתה של אשפוזים בבתי חולים, בקרב ילדים מבוגרים וקשישים בשיעור של 40%. מחקר משנת 2017 הראה שהתחסנות נגד שפעת הקטין את מספר מקרי תמותה, אשפוזים בטיפול נמרץ, משך זמן האשפוז בטיפול נמרץ ומשך זמן הכולל של האשפוז בשל שפעת.


3. חיסון נגד שפעת הוא כלי מניעה חשוב לאנשים עם מצבי בריאות כרוניים המצויים בקבוצות סיכון.

חיסונים נגד שפעת נקשרו להפחתה במספר אירועים לבביים בקרב אנשים עם מחלות לב, בעיקר אלו שחוו אירוע לב במהלך השנה שקדמה לקבלת החיסון. התחסנות נגד שפעת יכולה להפחית החמרה או צורך באשפוז על רקע השפעת, בגין מחלת ריאות כרונית לדוגמא אצל אנשים עם מחלת COPD. מחקרים שונים גם הראו שחיסונים נגד שפעת יכולים להפחית גם את הסיכון באשפוז רפואי על רקע שפעת אצל אנשים עם סוכרת ומחלות ריאה כרונית.


4. חיסון נגד שפעת מגן על נשים במהלך הריון ואחרי לידה

חיסון נגד שפעת מפחית את הסיכון לחלות בדלקת ריאות אצל נשים בהריון פי 1.5. מחקר משנת 2018 על השפעות החיסון נגד שפעת, הראה שנשים בהריון שחוסנו נגד שפעת, הוביל להפחתה משמעותית בשיעור מקרי האשפוז של נשים בגלל שפעת ב כ- 40%. מספר מחקרים אף הראו כי בנוסף להגנה נגד שפעת, נשים שהתחסנו נגד השפעת במהלך ההיריון, הגן החיסון גם על התינוק מפני שפעת למשך מספר חודשים אחרי הלידה, תקופה בה התינוקות צעירים מדי בכדי לקבל חיסון.


5. התחסנות נגד שפעת יכולה גם להגן על אנשים בסביבתך, כולל אלו שמצויים בקבוצת סיכון לחלות בשפעת קשה, כגון תינוקות וילדים קטנים, זקנים ואנשים עם מחלות כרוניות מסוימות.


גם מומחי בריאות הציבור בישראל קוראים לציבור הישראלי להתחסן נגד שפעת

גם השנה קרא משרד הבריאות באתר שלו לכל אזרחי המדינה להתחסן נגד שפעת ובעיקר כל מי שנמצא בקבוצת סיכון. ״סכנת השפעת הינה חמורה השנה במיוחד ומאיימת על בריאות הציבור" אמר ד״ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לניורוכירוגית ילדים בשיבא ויו״ר ארגון רופאי המדינה "מבצע ההתחסנות כנגד השפעת מהווה משימה לאומית ראשונה במעלה, ונועד להפחית דרמטית את התחלואה משפעת ולהגן על מערכת הבריאות מפני "תחלואה כפולה" של שפעת וקורונה שעשויה להוביל לעומס כבד במערכת הבריאות אין לי ספק שתוביל את ישראל לניצחון על השפעת, אנו קוראים לציבור למהר ולהתחסן".


מאמר זה מפורסם לתועלת הציבור ע"י אגודת הלב הישראלי במסגרת קמפיין לעידוד ההתחסנות נגד שפעת בקרב חולי לב ואוכלוסיות בסיכון, בתמיכת חברות SANOFI ו PFIZER.




1,971 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Israeli-heart-association_170-170 (002).
הצטרפו לאגודת הלב הישראלי

הרצאות אונליין | הטבות ברשתות פארמה | מפגשים קבוצתיים | פעילויות אזוריות | ניוזלטר חודשי

*החברות במועדון ללא עלות

%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9C%D7%98%D7%
ניוזלטר אגודת הלב הישראלי

הניוזלטר החודשי שלנו מציג מידע מועיל וחדשות למטופלי לב ובני משפחותיהם. 

הירשמו עכשיו!

bottom of page