top of page

תסמינים להתקף לב, מניעה וטיפול

עודכן: 23 במאי 2021


התקף לב, או אוטם שריר הלב, נובע מחסימה בעורק הכלילי, המוביל דם ללב. ההפרעה בזרימת הדם עלולה לגרום לתסמינים ולפגוע בשריר הלב. במאמר זה נפרט את תסמינים להתקף לב ונדון במה ניתן לעשות כאשר הם מתחילים.


תסמינים להתקף לב עשויים לכלול בין היתר כאבים בחזה או אי נוחות, קשיי נשימה וסחרחורת. חשוב לציין שלא כולם חווים את אותם הסימפטומים. אצל אנשים מסוימים, התסמינים של התקף לב עשויים להופיע בהדרגה, ובאחרים הם יכולים להופיע בפתאומיות. לא כולם יחוו את כל התסמינים ביחד, ואלו יכולים להשתנות בעוצמתם ובמשך הזמן. אדם שכבר חווה התקף לב בעבר, עשוי לחוות תסמינים באופן דומה או שונה בפעם הבאה.


תסמינים להתקף לב


על פי איגוד הלב האמריקני, השלבים עשויים לכלול:

כאבים בחזה או אי נוחות

כאבים בחזה הם תסמין שכיח להתקף לב. בשלב זה של התקף לב, אנשים עלולים לחוש את התחושות הבאות בחזה:

כאב

לחץ

חוסר נוחות

כבדות

יש אנשים אשר ציינו שחוו תחושת לחץ כה רבה שעשויה להרגיש כאילו הם "נמחצים". לפעמים, תחושות אלו יכולות להופיע בפתאומיות ובעוצמתיות. זה קורה כאשר החסימה מתרחשת פתאום. אם החסימה מתקדמת לאט עם הזמן, התסמינים מופיעים בהדרגה. במקרים אלה, אנשים עלולים לטעות ולחשוב שהם חווים צרבת או קשיי עיכול.

אלו החווים תסמינים המופיעים במאמץ ומוקלים במנוחה, גם אם הם מתרחשים בהדרגה, תמיד צריכים לדווח עליהם לרופא, במיוחד אם הם מתגברים ככל שעובר הזמן. עם זאת, לא צריך לחכות לפנות לטיפול רפואי בכאבים בחזה. יש לפנות לטיפול רפואי באופן מיידי, במיוחד אם מופיעים גם סימנים אחרים להתקף לב.


כאב או אי נוחות באזורים אחרים


התחושות שאדם עלול לחוות בחזה יכולות להתפשט או להקרין לאזורים אחרים בגוף, והן עשויות להופיע במקומות הבאים:

גב

לסת

צוואר

בטן

זרוע או כתף

קוצר נשימה

קשיי נשימה עשויים להתרחש לפני או במהלך התקף לב. קוצר נשימה עלול להופיע בגלל לחץ ההולך וגובר בלב או כתסמין לחסימות בכלי הדם.

סחרחורת

אנשים מסוימים עלולים לחוות התעלפות או סחרחורת. הדבר יכול לקרות בגלל זרימת דם לקויה, או עקב תוצאה ישירה של תסמיני החסימה.

זיעה קרה

זיעה קרה או תחושת לחות בגוף יכולה להתרחש גם היא במהלך התקף לב. זיעה קרה עשויות להיות זהה בתחושה לזיעה שמופיעה בעת שפעת או מחלה נגיפית אחרת. חשוב לשים לב לתסמינים אחרים המופיעים לצד הזיעה קרה. אם הם מזכירים תסמינים של התקף לב, יש לפנות לטיפול רפואי באופן מידי.

תסמינים בטניים

אנשים מסוימים חווים תסמינים במערכת העיכול כאשר הם חווים התקף לב. תסמינים אלה עשויים להיות:

בחילה

הקאה

קלקול קיבה

כאבי בטן או תחושת צריבה

תסמינים אלה עלולים לגרום לאנשים להתבלבל בין התקף לב לצרבת.


עייפות

עייפות בלתי מוסברת היא תסמין אפשרי נוסף של התקף לב או של התקף לב העתיד לבוא. לעתים קרובות מדווחים אנשים שהם מרגישים עייפים מהרגיל, מכיוון שהחסימות יכולות לקרות באופן מתמשך.


חרדה

במהלך התקף לב, אנשים עשויים לחוות תחושת פאניקה או חרדה. אנשים יכולים לבלבל בין התקפי פאניקה להתקפי לב, לאור דמיון הסימפטומים.


התקף לב נשים


התקף לב אצל נשים


התסמינים והשלבים של התקף לב יכולים להופיע באופן שונה אצל נשים בשונה מגברים. מקורות מסוימים קובעים כי אישה נוטה לחוות תחושת לחץ בחזה למשל. נשים אף עשויות לא לחוות כאבי חזה בכלל.

מקור אחר מסביר כי נשים עשויות לחוות את הסימפטומים הבאים:

קוצר נשימה

בחילות והקאות

עייפות

כאבים, במיוחד בגב, בכתפיים או בלסת

עם זאת, על פי קרן הלב הבריטית (British Heart Foundation), נשים נוטות יותר להתעלם מהתסמינים ולא לפנות לעזרה באופן מיידי.


מתי לפנות לרופא


חשוב שאנשים יפנו לטיפול רפואי באופן מיידי בסימנים הראשונים להתקף לב. התקפי לב לא מטופלים עלולים להוביל לסיבוכים חמורים או למוות. כל מי שחווה תסמינים אפשריים של התקף לב או שאינו בטוח אם הוא חווה תסמינים, צריך לפנות באופן מיידי לטיפול חירום. על-פי איגוד הלב האמריקאי, קריאה לאמבולנס מאפשרת להתחיל טיפול עד 60 דקות מוקדם יותר לעומת הגעה לבית החולים ברכב. אנשים שחווים תסמינים של התקף לב לא צריכים לנסות לנהוג בעצמם.

יש לציין שעם טיפול בזמן, רוב האנשים יחלימו מהתקף לב.


המתנה לטיפול רפואי דחוף

אם רופא רשם בעבר תרופות למחלות לב, על האדם לוודא כי נטל תרופה זו. דוגמאות לתרופות לב כאלה כוללות חוסמי בטא וניטרוגליצרין.

אחרים עשויים ליטול טבליה של אספירין המדללת את הדם. עם זאת, אדם צריך ליטול אספירין רק אם רופא או מטפל עזרה ראשונה המליצו כן.


טיפול

יש צורך בטיפול דחוף להפחתת הסיכון לפגיעה קשה ברקמת הלב.


טיפול מיידי

טיפול מיידי בבית החולים, גם בהיעדר אבחנה, עשוי לכלול:

  • אספירין, כדי למנוע קרישת דם נוספת

  • ניטרוגליצרין, כדי לעזור להרפיה של העורקים על מנת לשפר את זרימת הדם

  • טיפול בחמצן, כדי להגדיל את כמות החמצן בגופו של האדם

  • מורפיום, כדי להקל על הסימפטומים

  • תרופות מדללות דם, כדי לסייע בהמסת החסימה בעורקים

  • לאחר שמטופל קיבל אבחנה של התקף לב, רופא רשאי לרשום תרופות להמסת קרישי דם, לבצע ניתוח או את שניהם.

רופאים יכולים לבצע הליך לשאיבת הקריש או למקם צינור מתכת הנקרא סטנט על מנת לפתוח את החסימה. ככל הנראה הם ירשמו גם תרופות אחרות כדי להפחית את הסיכון להתקפי לב בעתיד.


ניתוח

לעיתים ייתכן שיהיה צורך בניתוח לשיפור זרימת הדם ללב. המנתח עשוי לבצע אנגיופלסטיה כלילית או ניתוח מעקפים.

אנגיופלסטיקה כלילית, המכונה גם התערבות מלעורית, מערבת פתיחה של העורק הכלילי באמצעות סטנט. על ידי ניתוח מעקפים זרימת הדם עוברת מסביב לחסימה.

הטיפול הספציפי עשוי להשתנות בהתאם לסוג התקף הלב.


התאוששות מהתקף לב


זמן ההחלמה יכול להשתנות בהתאם לטיפול וחומרת התקף הלב. יש אנשים שעשויים לחזור לעבודה ולפעילויות אחרות תוך שבועיים, אך אחרים עשויים להזדקק למספר חודשים כדי להתאושש באופן מלא. זמן ההחלמה תלוי גם באם האדם עבר הליך מסוים, כיצד הוא התבצע והאם היו סיבוכים.

רוב האנשים יחלימו מהתקף לב ויחיו חיים מלאים ופוריים. כדי לשפר את סיכויי ההחלמה, על אנשים לפנות לטיפול חירום בעת הופעת תסמינים של התקף לב. לאחר ההחלמה, עליהם לעקוב אחר תוכנית הטיפול שלהם ולנהל אורח חיים בריא ללב על ידי התנהגויות מניעה.


מניעת התקף לב


ניתן לנקוט בכמה צעדים לשמירה על בריאות הלב ולהפחתת הסיכון ללקות בהתקף לב.

על פי ארגון הלב העולמי, קיימות מספר דרכים שיכולות לסייע במניעת התקף לב:

  • שמירה על תזונה בריאה המתאימה ללב

  • שמירה על משקל סביר

  • הפסקה או הימנעות מעישון

  • ביצוע פעילות גופנית קבועה, במידת האפשר

  • הפחתת לחץ, במידת האפשר

ישנן דרכים רבות בהן אדם יכול להפחית או לנהל לחץ. אלה עשויים לכלול מדיטציה, יוגה או טכניקות הרפיה.

שמירה על רמות תקינות של כולסטרול יכולה גם לסייע במניעת התקף לב.

במקרים מסוימים, על האדם ליטול תרופות הן במצבי לב והן במצבים אחרים, אשר מעלים את הסיכון ללקות בהתקף לב, כמו סוכרת או יתר לחץ דם.


אסטרטגיות מניעה חשובות ביותר במיוחד עבור מי שכבר עבר התקף לב. על-פי ארגון הלב העולמי, כ -20% מבני ה-45 ומעלה ילקו בהתקף לב נוסף בתוך 5 שנים מההתקף הראשון.


סיכום


ישנם תסמינים רבים להתקף לב, המוכר שבהם הוא כאב בחזה. הזעה, קוצר נשימה, בחילות, סחרחורות ועייפות הם בין התסמינים האפשריים האחרים. עם זאת, חשוב לזכור שלא כולם יחוו כל תסמין, והתסמינים יכולים להשתנות בעוצמתם ובמשך הזמן. נשים נוטות פחות לפתח תסמינים מסוימים של התקף לב.


קריאה לעזרה רפואית היא הדבר החשוב ביותר שאדם יכול לעשות כאשר הוא חווה תסמינים של התקף לב. טיפול רפואי מיידי משפר את סיכויי ההחלמה של אלו הסובלים מהתקף לב.


ניתן ורצוי לנקוט בצעדים לשמירה על בריאות הלב ולהפחתת הסיכון ללקות בהתקף לב.

21,183 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Israeli-heart-association_170-170 (002).
הצטרפו לאגודת הלב הישראלי

הרצאות אונליין | הטבות ברשתות פארמה | מפגשים קבוצתיים | פעילויות אזוריות | ניוזלטר חודשי

*החברות במועדון ללא עלות

%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9C%D7%98%D7%
ניוזלטר אגודת הלב הישראלי

הניוזלטר החודשי שלנו מציג מידע מועיל וחדשות למטופלי לב ובני משפחותיהם. 

הירשמו עכשיו!

bottom of page