top of page

8 סיבות לכך שמטופלים נמנעים מנטילת התרופות שלהם

נתחיל בכך שמדובר באחת המגפות הגדולות והממושכות בעולם, המשפיעות לא רק על בריאותם של המטופלים, אלא גם על מצבן של מערכות הבריאות ונלווה אליה תג מחיר של מיליארדי דולרים מדי שנה.

בעגה הרפואית קוראים לזה Medication nonadherence . בעברית קוראים לזה מטופלים שאינם נוטלים את התרופות שלהם כפי שהומלץ להם ע"י הרופאים שלהם. תהיה השפה אשר תהיה, מדובר כאמור במגפה של ממש בכל העולם ובעיקר בקרב מטופלים עם מחלות ממושכות או כרוניות (כמו מחלות לב או מחלות כלי דם של הלב, סוכרת, סוגי סרטן ועוד). במקרים כאלו חשוב לרופאים ולאנשי מקצוע אחרים בתחום הבריאותי/רפואי להבין מה גורם למטופלים לא למלא את ההנחיות שניתנו להם? מדוע המטופלים אינם נוטלים את התרופות שלהם. הבנת הסיבות תסייע לא רק למטופלים אלא גם לצוות הרפואי להבין ולשפר את שיעור ההיענות התרופתית של המטופלים.



ישנם לא מעט מקרים בהם רופאים אינם יודעים או אינם מבינים את התמונה המלאה הגורמת לכך שמטופלים שלהם נמנעים לקחת את כל התרופות שלהם, או לקחת אותן בזמן ובמינון הנכון, או לבקש חידוש שלהם כשנגמר. למעשה כשרופא אינו נחשף לתמונה המלאה והמטופל לא משתפ/ת אותו שהוא אינו נוטל את התרופות שלו, במצב זה רופא אף עלול להגביר את המינון התרופתי של המטופל שלו, מצב העלול להוות

סיכון למטופל, מאמץ מיותר עבור המרפאה ועליה בעלויות התרופות.

ממחקרים רבים שנעשו בנושא, עולה שמרבית המטופלים שאינם נוטלים את (כל) התרופות שהומלצו להם ע"י הרופאים, עושים זאת מתוך החלטה רציונלית לא ליטול את התרופות. החלטה המבוססת על הידע, הניסיון והאמונות שלהם.




אלו הן שמונה הסיבות העיקריות הניצבות מאחורי ההחלטה לא ליטול תרופות:


פחד

לפעמים מטופלים חוששים מתופעות לוואי. יתכן אף שהם חוו בעבר תופעות לוואי עם אותה תרופה או דומה לה. בנוסף, במחקרים רבים, מטופלים דיווחו לרופאים שלהם כי הם נמנעו מלקחת תרופה כל שהיא כי הם ראו שמישהו מהמעגל החברתי או המשפחתי שלהם שנטלו את אותה תרופה או דומה לה, סבלו מתופעות לוואי. ומכאן הם הגיעו לאמונה שהמקור לאותן תופעות לוואי היו התרופה ולכן נמנעו בעצמם מלקחת אותה.



עלויות

אמנם בישראל מרבית התרופות הניתנות למטופלים במחלות כרוניות, ממומנות ע"י קופות החולים, אך גם אצלינו ישנם מקרים בהם אנשים נמנעים מליטול תרופות מסוימות משיקולים כספיים. עלות גבוה של תרופה עלולה לגרום לכך שמטופלים כלל לא ידרשו אותה מלכתחילה.


אי הבנה

לפעמים מטופלים אינם נוטלים את התרופה שהומלצה להם כי הוא/היא אינם מבינים את הצורך באותה תרופה, החשש מתופעות לוואי או הזמן שלוקח עד שרואים תוצאות. מצב זה נכון בעיקר למטופלים עם מחלה כרונית – נטילה מדי יום של תרופה שנועדה להפחית סיכון רע כל שהוא, עלולה להיות לא מובנת.

יותר מדי תרופות

כאשר למטופל נרשמות מספר תרופות שונות בעלות מינון גבוה, הסיכוי הוא שהן תוצאה של עליה בשיעור של אי נטילת תרופות. לפעמים רופאים מנסים לפשט את זמני נטילת תרופות באמצעות התאמת תרופות שניתן לקחת באותה שעה של היום. בחירה בתרופות בשחרור מושהה יכולה אף היא להקל במצב שבו נטל המינונים, מורכב מדי. בנוסף במידת האפשר ניתן להתייעץ עם הרופא על דרכים שיכולות להקל על ניהול נכון של נטילת התרופות.



העדר תסמינים

כפי שכבר צוין, אי נטילת תרופות יכולה להתרחש על רקע של העדר תסמינים. מטופלים שאינם חשים בשום הבדל כאשר הם מתחילים או מפסיקים ליטול תרופה, חושבים לעיתים שאם כך, אין סיבה לקחת אותה. בנוסף, ברגע שמצבו של המטופל מאוזן/ נשלט, מטופלים עלולים לחשוב שהבעיה נפתרה וכתוצאה להפסיק להשתמש בתרופה. חשוב מאד שמטופלים יבינו, שבמקרים מסויימים, עליהם לקחת את התרופות לזמן ארוך מאד.


אי אמון / ספקנות

כבר התפרסמו בעבר בתקשורת העולמית מקרים בהם לחברות תרופות הייתה השפעה על תבניות רשימת תרופות בקרב רופאים. חוסר האמון עלול להוביל למצב בו המטופלים אף חושדים במניעים האמיתיים של הרופא שלהם לגבי התרופות שנרשמות להם.


חרדה

אם מטופל חושש לפתח תלות בתרופה, גם מצב זה עלול להוביל לכך שהוא ימנע מלקחת אותה. דרך אחת להתגבר על כך הינה לשפר את התקשורת בין הרופא והמטופל. תקשורת לא טובה עלולה להוביל ל 55% של אי נטילת תרופות. לכן חשוב שרופא יבין את מה הרציונל מאחורי מצב בו המטופל שלו נמנע מליטול את התרופות שהומלצו לו.


דיכאון

מטופלים הסובלים מדיכאון, פחות נוטלים את התרופות שנרשמו להם. רופאים ואחרים בצוות הרפואי יכולים לעלות על זה באמצעות שיחה ושיתוף עם המטופל במצבים שידברו אלי/ה. על מנת להפחית את המבוכה חשוב שרופאים ידגישו בפני מטופליהם, שרבים מקרב המטופלים שלהם חווים מצב דומה.



סיכום

אם הומלץ לכם ליטול כדורים או תרופות ככלל, אך אתם חוששים מתופעות לוואי, או שלא ברור לכם מה הסיבה לכדורים או כל סיבה שגורמת לכם תהיות או אי נוחות עם התרופות שלכם, אל תפסיקו ליטול אותם עד שתתייעצו עם הרופא שלכם. הרופאים שלכם מכירים אתכם היטב. אתם לא לבד, הם איתכם. שתפו אותם.


236 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Israeli-heart-association_170-170 (002).
הצטרפו לאגודת הלב הישראלי

הרצאות אונליין | הטבות ברשתות פארמה | מפגשים קבוצתיים | פעילויות אזוריות | ניוזלטר חודשי

*החברות במועדון ללא עלות

%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9C%D7%98%D7%
ניוזלטר אגודת הלב הישראלי

הניוזלטר החודשי שלנו מציג מידע מועיל וחדשות למטופלי לב ובני משפחותיהם. 

הירשמו עכשיו!

bottom of page