top of page

אי ספיקת לב - כל מה שחשוב לדעת

עודכן: 16 במאי 2021

על אף שמה, אי ספיקת לב לא מצביעה בהכרח על כך שהלב חדל מלעבוד. למעשה, אי ספיקת לב הינה מצב חמור בו הלב אינו מזרים דם לאיברי הגוף באופן יעיל.

הגוף מסתמך על פעולת השאיבה של הלב להעברת דם עשיר בחומרים מזינים וחמצן לכל אחד מתאיו. כאשר התאים אינם מקבלים הזנה מספקת, הגוף אינו מסוגל לתפקד כראוי. אם הלב נחלש ואין באפשרותו לספק לתאים מספיק דם, תהיה תחושת עייפות וקוצר נשימה. פעילויות יומיומיות שבעבר היו קלות עשויות להפוך למאתגרות.

אי ספיקת לב היא מצב חמור, ובדרך כלל אינה ברת טיפול. עם זאת, באמצעות טיפול נכון, עדיין ניתן לנהל חיים מהנים ומספקים.

אי ספיקת לב יכולה להיות סיסטולית או דיאסטולית, בהתאם להשפעתה על יכולת הלב להתכווץ או להגיע להרפיה, בהתאמה. במאמר זה התמקדנו באי ספיקת לב סיסטולית, כולל הסיבות, הסימפטומים, הסוגים והטיפול בה.


אי ספיקת לב



אי ספיקת לב, התקף לב ודום לב


אדם הלוקה באי ספיקת לב עלול לחוות גודש ריאתי.

הרשימה הבאה מספקת הגדרות לבעיות לב נפוצות:

התקף לב: התקף לב הוא נזק לשריר הלב עקב חסימת עורק כלילי, המספק דם ללב. לשריר הלב נגרם נזק מכיוון שדם לא מגיע אליו ולכן הוא "מורעב" לחמצן.

אי ספיקת לב סיסטולית: אי ספיקת לב סיסטולית פירושה ששריר הלב אינו יכול לשאוב דם עבור איברי הגוף כראוי. עם זאת, לא מדובר בהתקף לב.

דום לב: דום לב מסמל מצב בו גם הלב וגם מחזור הדם נעצרים, ועקב כך אין דופק.


סיבות לאי ספיקת לב


כל מחלה או הפרעה של שריר הלב עלולה להביא לאי ספיקת לב סיסטולית. אלה עשויות להיות:

מחלת עורקים כלילית: העורקים הכליליים מספקים דם לשריר הלב. אם הם נחסמים או מוצרים, זרימת הדם יורדת והלב אינו מקבל את אספקת הדם הדרושה לו.

התקף לב: חסימה פתאומית של העורקים הכליליים גורמת להצטלקויות ברקמות הלב ומפחיתה את יכולת השאיבה שלו.

קרדיומיופתיה שאינה איסכמית: מחלה זו מסתמנת כחולשה של שריר הלב עקב סיבות אחרות שאינן קשורות לחסימה של העורקים הכליליים. הסיבות האפשריות כוללות מצבים גנטיים, תופעות לוואי של תרופות וזיהומים.

מצבים המעמיסים על עבודת הלב: ביניהם מחלת מסתמים, יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות כליות ומומי לב מולדים.


גורמי סיכון לאי ספיקת לב


סוכרת, במיוחד סוכרת סוג 2

השמנה

עישון

אנמיה

מחלות של בבלוטת התריס, כולל תת פעילות ויתר פעילות של בלוטת התריס

זאבת

מיוקרדיטיס, או דלקת בשריר הלב, המתפתחת בדרך כלל בעקבות נגיף ועלולה להוביל לאי ספיקת לב בצד שמאל

הפרעות קצב או הפרעות קצב אבנורמליות - דופק מהיר עלול להחליש את הלב, ודופק איטי עלול להפחית את זרימת הדם ובכך להביא לאי ספיקת לב

פרפור פרוזדורים, פעימות לב לא סדירות ולעתים קרובות מהירות

המוכרומטוזיס, הצטברות ברזל ברקמות

עמילואידוזיס, הצטברות משקעי חלבונים לא תקינים באחת או יותר מהמערכות בגוף


תסמינים של אי ספיקת לב


להלן תסמינים אפשריים של אי ספיקת לב:

גודש ריאתי: נוזלים מצטברים בריאות וגורמים לקוצר נשימה, גם בזמן מנוחה ובמיוחד בעת שכיבה. הדבר יכול גם לגרום לשיעול יבש וטורדני.

הצטברות נוזלים: פחות דם זורם לכליות, מה שעלול להביא להצטברות מים. הצטברות המים עלולה לגרום לנפיחות בקרסוליים, ברגליים ובבטן. הדבר יכול גם לגרום לעלייה במשקל.

עייפות וסחרחורת: ירידה בזרימת הדם המגיע לאברי הגוף עלולה לגרום לתחושות חולשה. ירידה בזרימת הדם למוח יכולה גם לגרום לסחרחורת ובלבול.

פעימות לב מהירות ולא סדירות: הלב עשוי לבצע את פעילות השאיבה במהירות רבה יותר כדי לנסות לנטרל את נפח הדם הנמוך שהוא שואב בכל התכווצות. זה עשוי גם להפעיל קולטני לחץ בגוף כדי להגביר את שחרור הורמוני הלחץ.

מצבים רבים אחרים יכולים לגרום לתסמינים דומים, לכן יש לפנות לרופא לקבלת אבחון מדויק. אנשים שקיבלו אבחנה של אי ספיקת לב צריכים לעקוב אחר התסמינים שלהם בקפידה ולדווח לרופא במיידיות על כל שינוי פתאומי.


סוגי אי ספיקת לב


ישנם מספר סוגים שונים של אי ספיקת לב. אי ספיקת לב עשויה להשפיע רק על צד אחד של הלב - על הצד המחומצן או הלא-מחומצן - או על שני הצדדים.


אי ספיקת לב שמאלית

אי ספיקת לב שמאלית היא הצורה הנפוצה ביותר של אי ספיקת לב. היא בדרך כלל מתפתחת כתוצאה ממחלת עורקים כליליים.

הצד השמאלי של הלב אחראי על הזרמת דם לשאר חלקי הגוף. אצל אנשים עם אי ספיקת לב שמאלית, הדם זורם בחזרה לריאות מכיוון שמשאבת הלב לא מזרימה אותו ביעילות. בעיה זו יכולה עקב כך לגרום לקוצר נשימה ולהצטברות של נוזלים.

אי ספיקת לב ימנית

הצד הימני של הלב מזרים דם לריאות, כאשר שם הוא מתחמצן. אי ספיקת לב ימנית בדרך כלל מופיעה לאחר אי ספיקת לב שמאלית. עם זאת, לפעמים היא יכולה להיגרם ממצבים אחרים, כגון מחלת ריאות או יתר לחץ דם ריאתי.

אי ספיקת לב של שני חדרי הלב

אם אי ספיקת לב משפיעה רק על הצד המחומצן של הלב, היא נקראת אי ספיקת לב שמאלית. אם היא מערבת רק את הצד הלא מחומצן (אשר מזרים דם לריאות), היא נקראת אי ספיקת לב ימנית. באי ספיקת לב של שני חדרי הלב יש בעיות בשני צידי הלב. אי ספיקת לב של שני חדרי הלב יכולה להתרחש ביחד עם קרדיומיופתיה.

אי ספיקת לב דיאסטולית

אי ספיקת לב דיאסטולית מתרחשת כאשר שריר הלב נוקשה מהרגיל אך שואב באופן רגיל. מכיוון שהלב נוקשה, הוא לא מתמלא כראוי בדם שכן שהוא לא מגיע להרפיה רגילה. רופאים מכנים זאת כבעיה בתפקוד הדיאסטולי. כאשר הלב אינו מתמלא בדם, הדבר מביא ללחץ מוגבר בתוך הלב, מה שעלול לגרום לזרימה אחורנית והצטברות נוזלים בריאות.

אי ספיקת לב סיסטולית

הפרעה בתפקוד הסיסטולי מתייחסת לחוסר היכולת של הלב לשאוב ביעילות לאחר המילוי בדם. הדבר קורה לעתים קרובות אם הלב הופך נחלש או גדל, מה שיכול להתרחש בכל אחד משני צידי הלב.


אבחון אי ספיקת לב

במידה ורופא חושד באי ספיקת לב, הוא ימליץ על בדיקות נוספות, שעשויות לכלול:

בדיקות דם ושתן לספירת דם, כמו גם תפקודי הכבד, בלוטת התריס והכליה וסמני "מתיחה" בלב. ייתכן שהרופא ירצה לבדוק סמנים כימיים ספציפיים של אי ספיקת לב בדם.

צילום רנטגן של החזה על מנת לזהות התרחבות של הלב. הצילום גם יראה אם ​​קיים נוזל בריאות.

א.ק.ג (אלקטרוקרדיוגרם) למעקב אחר הפעילות החשמלית ומקצבי הלב. הבדיקה עשויה גם לחשוף נזקים לבביים כתוצאה מהתקף לב.

אקו לב, שהינו סריקת אולטרסאונד הבודקת את פעולת השאיבה של הלב. הרופא מודד את אחוז הדם שעוזב את החדר השמאלי של המטופל (חדר השאיבה הראשי) עם כל פעימה. מדידה זו נקראת מקטע הפליטה.

הרופא יכול גם לבצע את הבדיקות הנוספות הבאות:

בדיקת מאמץ על מנת לראות כיצד הלב מגיב למתח ולקבוע האם קיים חוסר בחמצן עקב חסימות בעורקים הכליליים. ייתכן שהמטופל יצטרך להשתמש במכשיר כושר, כמו הליכון, או ליטול תרופה שמעלה את קצב עבודת הלב.

בדיקת MRI או CT לב לבדיקת מקטע הפליטה, עורקי הלב והמסתמים. תוצאות הבדיקה יכולות לעזור לרופא לקבוע אם המטופל עבר התקף לב.

בדיקת דם לפפטיד הנתריורטי (BNP) מסוג B - שחרורו של BNP לדם מתרחש אם הלב מתמלא יתר על המידה ומתקשה לתפקד כראוי.

אנגיוגרמה, בה הרופא מזריק צבע לעורקים הכליליים על מנת לאתר מחלות עורקים כליליים או עורקים מוצרים, העלולים להביא לאי ספיקת לב. אנגיוגרמה היא צילום רנטגן של כלי הדם סביב הלב.



אי ספיקת לב תסמינים


מניעה וניהול הטיפול

שינויים מסוימים באורח החיים יכולים להפחית את הסיכון ללקות באי ספיקת לב או, לכל הפחות, להאט את התקדמותה. אלו כוללים:

ויתור על עישון, אם רלוונטי

תזונה בריאה הכוללת שפע של פירות, ירקות, שומנים באיכות טובה, פחמימות לא מזוקקות ודגנים מלאים

פעילות גופנית באופן קבוע

שמירה על משקל גוף סביר

הימנעות מצריכת אלכוהול מעבר לרמה המומלצת

שינה מספקת ואיכותית

הפחתת לחץ במידת האפשר, שכן לחץ נפשי יכול להעמיס על הלב לאורך זמן

בנוסף, אנשים שכבר לוקים באי ספיקת לב צריכים להתעדכן בחיסונים ולקבל זריקת שפעת שנתית.


טיפולים

הנזק שאי ספיקת לב יכולה לגרום לפעולת השאיבה של הלב אינו תמיד הפיך. עם זאת, טיפולים עדכניים יכולים לשפר משמעותית את איכות חייהם של אנשים הסובלים ממצב זה בכך שהם שומרים על מצב יציב ומקלים על רבים מהתסמינים.

הטיפול מתמקד גם בטיפול במצבים שעלולים לגרום לאי ספיקת לב, ובכך מפחיתים את העומס על הלב. רופא או קרדיולוג ידון עם המטופל באפשרויות הטיפול ויציע את האפשרויות הטובות ביותר, בהתאם לנסיבותיו.


מספר טיפולים נפוצים לאי ספיקת לב

תרופות

קיימות לא מעט תרופות שונות לטיפול בתסמינים של אי ספיקת לב. שאל את הרופא שלך.

ניתוח

לא תמיד הסובלים מאי ספיקת לב מגיבים לטיפול תרופתי. במקרים אלה קיימות מספר אפשרויות ניתוחיות:

ניתוח מעקפים בעורקים הכליליים: רופאים ממליצים בדרך כלל על הליך זה כאשר מחלת עורקים כליליים מהווה את הגורם לאי ספיקת לב.

ניתוח מסתמים: הליך זה נועד לתקן שסתום לקוי שגורם ללב לשאוב בצורה לא יעילה.

משאבת לב מלאכותי לחדר שמאל (LVAD): עבור מטופלים שלא הגיבו לטיפולים אחרים, LVADעשוי להיות פתרון שיעזור ללב לשאוב דם. רופאים עשויים להשתמש במכשיר זה באנשים שמחכים להשתלה.

השתלת לב: אם טיפולים או ניתוחים אחרים לא צלחו, השתלה היא האופציה האחרונה. הצוות הרפואי ישקול השתלת לב רק אם המטופל בריא פרט לבעיית ליבו.


סיכום

אי ספיקת לב פוגעת במיליוני אנשים ברחבי העולם. רופאים לא תמיד יכולים להפוך את הנזק שנגרם ללב, אך טיפולים מתאימים יכולים להקל על סימפטומים ולשפר את איכות חייו של האדם.


במידה וחווית תסמינים של אי ספיקת לב עלייך לפנות לרופא לצורך אבחון.

7,809 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Israeli-heart-association_170-170 (002).
הצטרפו לאגודת הלב הישראלי

הרצאות אונליין | הטבות ברשתות פארמה | מפגשים קבוצתיים | פעילויות אזוריות | ניוזלטר חודשי

*החברות במועדון ללא עלות

%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9C%D7%98%D7%
ניוזלטר אגודת הלב הישראלי

הניוזלטר החודשי שלנו מציג מידע מועיל וחדשות למטופלי לב ובני משפחותיהם. 

הירשמו עכשיו!

bottom of page