top of page

מה בדיקות ממוגרפיה שגרתיות יכולות לומר לנו על סיכון למחלות לב וכלי דם אצל נשים ?

הופעת סימני הסתיידויות של כלי דם בשד בבדיקת ממוגרפיה שגרתית הראו קשר לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם, כך לפי מחקר חדש שפורסם בכתב העת Circulation: Cardiovascular Imaging.

"בקרב נשים שאינן חוות תסמינים, ההסתמנות הראשונה של מחלת לב וכלי דם שאינה מאובחנת היא לרוב

התקף לב פתאומי או מוות", כך כתבו המחבר הראשי ד"ר קרלוס איריברן, מומחה במכון המחקר של צפון קליפורניה על שם קאייזר פרמננט, ושותפיו. "יתר על כן, למרות שנשים נוטות לפחות אירועים של מחלות חסימתיות של העורקים הכליליים, סיכויי ההישרדות שלהן לאחר התקפי לב נמוכים יותר ביחס לאלו של הגברים. לכן, המשך מחקר של סמנים תלויי מין למחלות לב וכלי דם הוא הכרחי".

ד"ר איריברן ושותפיו בחנו נתונים של יותר מ-5000 נשים שהשתתפו במחקר נירבה (NINERVA), מחקר שבו כמות גדולה מאוד של בדיקות סקר של ממוגרפיה מקבוצות מגוונות של נשים בגיל הבלות. כל המשתתפות היו בנות 60-79 כאשר הן ביצעו את בדיקת הממוגרפיה והיו ללא עבר של מחלות לב וכלי דם או סרטן השד. כולן היו מטופלות באחד מתוך תשעה מרכזים רפואיים השייכים לאותו ארגון בריאות אמריקאי מאוקטובר 2012 עד פברואר 2015.

המשתתפות היו במעקב כ-6.5 שנים לאחר ביצוע בדיקת הממוגרפיה.

בסך הכל, סימני הסתיידות של עורקים בשד נצפו ב-26.5% מבדיקות הממוגרפיה של המטופלות. מטופלות עם הסתיידות של העורקים בשד נטו להיות מבוגרות יותר ומרקע אתני לבן או היספני. הן היו גם עם סיכויים גבוהים יותר להיות טרום סכרתיות, או עם יתר לחץ דם.

נשים עם הסתיידות של עורקי השד היו גם עם עלייה של 51% בסיכויים לחלות במחלות לב או בשבץ, ועלייה של 23% בסיכוי לחלות בכל סוג של מחלות לב וכלי דם.

"כיום, אין חובה לדווח על הסתיידויות של עורקי השד בבדיקות ממוגרפיה לפי הסטנדרט הטיפולי", כך לפי ד"ר איריברן. "חלק מהרדיולוגים כן מדווחים על הממצא הזה בדו"ח בדיקת הממוגרפיה, אך זה לא הכרחי. אנו מקווים שהמחקר שלנו יעודד עדכון של הנחיות הדיווח על הסתיידות עורקי השד בבדיקות ממוגרפיה שגרתיות. המחקר שלנו קידם את ההמלצה לביצוע הערכות שגרתיות ודיווח על הסתיידות עורקי השד בקרב נשים בגיל הבלות".

כאשר לוקחים בחשבון את הממצאים של הסתיידות עורקי השד בפיתוח כלי לחישוב סיכון למחלות לב וכלי דם, ד"ר איריברן מוסיף, "הדבר יכול לשפר את השיטות להורדת הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם".

ד"ר סדיה קהאן וד"ר נטלי קמרון, שתי רופאות מומחות מבית הספר לרפואה נורט'ווסטרן של שיקגו, כתבו כל אחת בנפרד מאמר המתמקד בנושא זה עבור כתב העת Circulation: Cardiovascular Imaging.

המחקר של ד"ר איריברן ושות' הוא תרומה חשובה לספרות אשר בוחנת את יעילותם של סימני הדמיה מוקדמים לאיתור מוקדם של מחלות לב וכלי דם ללא תסמינים", כך לפי שתי הכותבות.

ד"ר קהאן הוסיפה כי הסתיידות עורקי השד "יכולה לרמוז על תפקוד לב ירוד", אך זהו אינו הסמן היחיד אותו הרופאים צריכים לקחת בחשבון.

"מאוד חשוב לציין כי היעדר של הסתיידות עורקי השד לא יכול להעיד על סיכון נמוך, ואסור להיות שאננים כאשר אין עדות להסתיידות עורקים בשד", כך לפי ד"ר קהאן. "בחינה מיטבית של כל גורמי הסיכון חשובה במידה שווה עבור כל הנשים עם או ללא הסתיידויות בעורקי השד".



120 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Israeli-heart-association_170-170 (002).
הצטרפו לאגודת הלב הישראלי

הרצאות אונליין | הטבות ברשתות פארמה | מפגשים קבוצתיים | פעילויות אזוריות | ניוזלטר חודשי

*החברות במועדון ללא עלות

%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9C%D7%98%D7%
ניוזלטר אגודת הלב הישראלי

הניוזלטר החודשי שלנו מציג מידע מועיל וחדשות למטופלי לב ובני משפחותיהם. 

הירשמו עכשיו!

bottom of page