top of page

מרימים זרועות נגד השפעת

מאת : לורנס ספרלינג-כץ, פרופסור בקרדיולוגיה מניעתית ופרופסור לבריאות גלובלית, מייסד מרכז למניעת מחלות לב באוניברסיטת EMORY (ארה"ב) והנשיא לשעבר של האיגוד האמריקאי לקרדיולוגיה מניעתית. 27.10.2-21 מתוך ה World Heart Federation


הלב אינו האיבר הראשון שאנו חושבים עליו במהלך מגפת שפעת. יחד עם זאת, אמנם חיידק האינפלואנזה תוקף את המערכת הנשימתית בגוף, אבל הוא גם מגביר את האפשרות להתפתחות של אירועים קרדיווסקולריים (כלי דם של הלב), בעיקר בקרב אנשים עם רקע רפואי לבבי (CVD). אמנם לגיל ולמצב רפואי קיים ישנה השפעה על הרגישות שלנו ועל המערכת החיסונית שלנו כלפי מחלות, אך השפעת יכולה לתקוף את כולם ובכך גם ליצור בעיה רפואית חדשה וגם להחמיר מצב קיים בקרב אנשים עם מצב רפואי קודם עד לכדי אפילו מוות.


חיידק האינפלואנזה הגורם לשפעת, מעלה את הסיכון להתקף לב פי 10 ולשבץ מוחי פי 8 בקרב אנשים הנחשבים כבריאים, בתוך ימים ספורים לאחר ההידבקות. השפעת גם יכולה להדליק את המערכת החיסונית של הגוף ולגרום בכך אף להפרדות של רובד טרשתי (Plaque) המצוי בדפנות כלי דם, מצב המעלה את הסיכון להיווצרותם של קרישי דם בכלי הדם של הלב. המאבק של הגוף בחיידק האינפלואנזה יכול להטיל עליו לחץ לא פשוט, בעיקר במצבים בהם הלב גם כך אינו במצב בריא לחלוטין. אנשים מעל גיל 65, כאלו בעלי רקע רפואי קודם ונשים בהריון – זו הקבוצה שמצויה בסיכון גבוה במיוחד.


החיסון נגד חיידק האינפלואנזה מסייע לנו לייצר את הנוגדנים הדרושים לנו , כדי להדוף התפתחות קשה של מחלת השפעת וסיבוכים. מדי שנה, מומחים מנתחים את המידע ואת ההתפתחויות של זנים שונים. החיסונים נבנים ומיוצרים במיוחד באמצעות ניתוח סוגי הזנים שקיימת לגביהם הסתברות גבוה של התפשטות וגם ע"י בחינת יעילותם של החיסונים בעונות קודמות של שפעת.

היתרונות הבריאותיים והחיסכון הכספי הקיימים בהתחסנות נגד שפעת כבר הוכחו מחקרית. בקרב אנשים ב'גיל העמידה – גיל המעבר' (40-60) עם מחלות עורקים, התחסנות נגד שפעת יכולה להפחית את הסיכון להתקף לב בכ-45% אחוזים. במדינות החברות באיחוד האירופי, חיסון נגד שפעת יכול פוטנציאלית להציל את חייהם של כ- 37,200 בני אדם ולחסכון של כ- 332 מיליארד יורו כל עונת שפעת.

ותרופות סיבות




ההשקעה בחיסון הינה מרכיב מרכזי בהגנה הקולקטיבית נגד השפעת. אם זאת חשוב ביותר להתייחס גם למחסומים, לרבות, פריפריה גאוגרפית וחברתית, תפיסה ומודעות לגורמי סיכון אישיים, גישה למערכות בריאות, עלויות ותשתיות. שעור ההתחסנות בקרב אנשים בעלי רקע רפואי לבבי, משתנה בהתאם לגיל, מגדר ואתניות.


בקרב אנשים עם מחלות כלי דם של הלב, המתגוררים במקומות מרוחקים ממרכזים רפואיים כמו בתי חולים ומרפאות, שיעור ההתחסנות הוא נמוך כמו גם בקרב האנשים הרגישים ביותר לשפעת. בנוסף, העדר כיסוי ביטוחי בריאות, זוהה כאחד מהמחסומים העיקריים בפני התחסנות נגד שפעת. מחקר אחד שעסק באנשים עם מצב רפואי לבבי מצא שהסיכוי הגבוה ביותר לאי התחסנות היה בקרב אנשים בגילאי 40-64, שאינם מצויים בטיפול ומעקב רפואי, שאינם מבוטחים ובעלי רמת הכנסה וחינוך נמוכות.


האתגר המשמעותי ביותר, אך הניתן לשינוי, הניצב בפני העלאת המודעות לחשיבותה של ההתחסנות חייב להיתמך ע"י מאמצים להרחבת הנגישות לטיפול מניעתי זה הניתן פעם בשנה. חינוך המטופלים על חשיבותם ויעילותם של החיסונים הינה מרכזית להצלחת הליך העלאת המודעות וההתחסנות.

ישנה יעילות רבה בעיקר להמלצות ותזכורות המגיעות ישירות מרופאים וסגל רפואי. לעיתים גם רופאים וגם בני המשפחה המטפלים, נזקקים לתזכורת ולמידע אודות היתרונות הגלומים בחיסונים. גם ניצול הזדמנויות יכול להניב פירות : מחוץ לעונת השפעת ,במהלך ביקורים שיגרתים, בדיקות שנתיות והתייעצויות מזדמנות. כל אלו הן הזדמנויות נפלאות של רופאים מכל ההתמחויות ובכל המסגרות הרפואיות, בין אם מדובר בבית חולים או במרפאה של קופת חולים - להזכיר למטופלים אודות חשיבות



ככלל, החיסון נגד שפעת הינו בטוח ויעיל. התחסנות נגד שפעת מפחיתה את הסיכון לסיבוכים ואפילו מוות בקרב הפגיעים ביותר. המאמצים של מנהלי הבריאות הציבורית צריכים להתמקד בהפיכך החיסון נגד השפעת זמין ונגיש לכולם. מאמצים יעילים להבטחת הנגשת החיסון ובריאות לבבית לכולם חייבת להיות כרוכה בבחינת מדיניות בריאותית. אסור שעלות תשמש כמחסום בפני התחסנות ולעיתים תמריצים כגון שוברי חיסונים משמשים כחלק מאסטרטגיית בריאות לאומית.


שפעת עונתית והקורונה (COVID-19)

מבחינה גלובאלית, חיסונים נגד שפעת וקורונה הינם חיוניים לשמירה על מצבן של מערכות הבריאות שלנו שלא יגיעו חלילה למצב של קריסה. שילוב הלחצים העלולים לנבוע מחד בשל מספר ורייאנטים חיידקיים ומאידך הפיתוי להפחית באמצעי ההגנה בגלל המותשות שגרמה המגיפה, הופכת את הצורך להתחסן נגד שפעת, אפילו לקריטית יותר.

פעולות מניעה מפני הדבקות בשפעת כגון : שטיפת ידיים, תזונה בריאה, הקפדה על פעילות גופנית בינונית ומנוחה, כולן מחזקות את המערכת החיסונית שלנו. החיסון נגד שפעת מחזק את המערכת החיסונית, מצמצם תחלואה קשה, מפחית את הצורך בביקורים ואשפוזים בבתי חולים ומונע תוצאות קטלניות.


77 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Israeli-heart-association_170-170 (002).
הצטרפו לאגודת הלב הישראלי

הרצאות אונליין | הטבות ברשתות פארמה | מפגשים קבוצתיים | פעילויות אזוריות | ניוזלטר חודשי

*החברות במועדון ללא עלות

%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9C%D7%98%D7%
ניוזלטר אגודת הלב הישראלי

הניוזלטר החודשי שלנו מציג מידע מועיל וחדשות למטופלי לב ובני משפחותיהם. 

הירשמו עכשיו!

bottom of page