top of page

בכל משפחה שנייה בישראל, מישהו מאובחן עם בעיית לבבית

עודכן: 20 ביוני 2021

במלאת שנה להיווסדה, בדקה אגודת הלב הישראלי - העמותה הראשונה בישראל לחולי לב וכלי דם, עד כמה מודעים הישראלים לסיכון ולהיקף מחלות הלב . אמנם נמצא שקיימת מודעות חלקית לכמה מגורמי הסיכון למחלות לב כגון עישון, משקל עודף ותזונה לא בריאה, אך עם זאת חלק מתוצאות הסקר היו בהחלט מפתיעות.


 

בחודש מרץ שנה 2019, עוד הרבה לפני שמישהו מאיתנו בכלל שמע על הקורונה, שלא לדבר על כך שהוירוס מהווה סכנה בעיקר לאנשים שסובלים ממחלת לב, החליט העיתונאי גיל מלצר, שהגיע העת להוציא אל הפועל תכנית שהגה כבר בשנת 2016 , בעת ששהה בביה"ח השיקומי רעות, (לאחר שחווה בעצמו אירוע מוחי קשה, במהלך ניתוח לב מורכב) - הקמתה של עמותה למען חולי לב וכלי דם ובני משפחותיהם . אגודת הלב הישראלי (ע"ר).


במלאת שנה להיווסדה, החליטה אגודת הלב הישראלי לבחון את מודעות הציבור לתפוצת מחלות הלב. הסקר הארצי נערך

על ידי מכון גיורא גולן בשיתוף פאנל המשיבים האינטרנטי פאנל4אול. הסקר אשר בוצע בקרב 505 משיבים, במדגם ארצי מייצג, מלמד אמנם כי קיימת מודעות ציבורית לא רעה לגבי כמה מגורמי הסיכון למחלות לב כגון עישון , משקל עודף ותזונה לא בריאה, אך נמצא גם שהציבור הישראלי אינו כל כך מודע להיקף מספר חולי הלב בישראל.

לדוגמא, על פי נתוני משרד הבריאות כ-20,000 איש עוברים התקף לב מדי שנה בישראל. לשאלה כמה אנשים בארץ חווים התקף לב בשנה, רק 8% מכלל הנשאלים דייקו כאשר סברו שמדובר על מספר בין 18-22 אלף, היתר סברו שמדובר במספרים נמוכים הרבה יותר. בהמשך נתבקשו הנסקרים להעריך כמה אנשים מתים מדי שנה בישראל כתוצאה מדום לב. נתוני האמת של משרד הבריאות עומדים על 6000 בני אדם בישראל מתים מדי שנה כתוצאה מדום לב. מחצית מהנשאלים (50%) העריכו שמדובר בלא יותר מ 3500 מקרים.


ומה לגבי השאלה, איזו מחלה מוגדרת כקשה יותר מבחינת נתוני תחלואה ותמותה. מחלות סרטן או מחלות לב ? אמנם ע"פ משרד הבריאות הישראלי ואפילו ע"פ ארגון הבריאות העולמי מחלת לב מוגדרת כגורם התמותה והתחלואה מספר 1 בישראל ובעולם, מרבית הנשאלים בסקר (55%) השיבו כי להערכתם מספר חולי הסרטן גבוה יותר ממספר חולי הלב וכלי הדם. רק 44% מהנסקרים העריכו כי בישראל ישנם יותר חולי לב מאשר חולי סרטן. אגב, הסקר מצא גם שבמשפחות בהן קיים חולה במחלה לבבית, ישנה מודעות גדולה יותר לכך שיש יותר חולי לב מחולי סרטן בישראל.

 

1 מתוך 6 . גברים או נשים ?


לגבי השאלה כמה אנשים בישראל מאובחנים עם מחלת לב כל שהיא, השיבו מרבית הנשאלים כי להערכתם מדובר ב 1 מתוך 9 אנשים ואפילו פחות מכך. הנתון האמיתי על פי נתוני משרד הבריאות, הנו 1 מתוך 6 בישראל מאובחנים עם מחלת לב כל שהיא. נתון שהפתיע לא רק את מרבית הנשאלים, אלא גם את מרבית הישראלים (שאינם נמנים על סגל רפואי) .

נבחנה גם הסוגיה מי לוקה יותר בלב, גברים או נשים ? ע"פ משרד הבריאות מדובר על 10% מהגברים לעומת 7% מהנשים, מאובחנים בישראל עם מחלת לב. 74% העריכו כי אכן יותר גברים מנשים מאובחנים עם מחלת לב ו- 18% העריכו כי גברים ונשים מאובחנים במידה שווה. ו 8% בלבד העריכו כי נשים מאובחנות יותר מגברים.

לבסוף נשאלו הנסקרים האם הם או מישהו מבני משפחותיהם מתמודד עם תופעה לבבית ? 56% השיבו בחיוב לגבי התמודדות או קרבה ראשונה לחולי או מחלות לב!

23% ציינו כי מישהו במשפחתם הקרובה עבר צנתור לבבי, 18% ציינו התקף לב, 15% ציינו הפרעות בקצב הלב. כמו כן הראה הסקר כי רמת המודעות עולה עם הגיל. 37% מבני 45-54 מכירים מקרה של צנתור לבבי במשפחה, לעומת 12% שמכירים בקרב גילאי 18-24.


גיל מלצר (55), חולה לב מלידה, מייסד ומנכ"ל עמותת ׳אגודת הלב הישראלי׳ : " הסקר משקף שחלק גדול בציבור אינו מודע להיקף המאובחנים של מחלות הלב בישראל העומד כאמור על כ- 17%. מדובר במעל למליון איש. שזה מספר מאד משמעותי בטח במדינה קטנה כמו ישראל. מלצר מספר שכאשר ערך מחקר מקדים ובדיקת התכנות, טרם הקמת העמותה שמע מפי כל הגורמים המקצועיים אליהם פנה, לרבות רופאים בכירים מתחום הלב, את אותה תשובה : " לשם מה צריך עמותה נוספת לחולי לב, בטח יש הרבה כאלו..". כולם ללא יוצא מן הכלל, מספר מלצר, הופתעו מאד כאשר סיפר להם שאותה עת (2016) לא הייתה בישראל ולו עמותת חולים אחת לחולי לב.


 

מחלות לב זה משהו של זקנים


עובדה נוספת שהפתיעה אותו במהלך בדיקת ההתכנות להקמת העמותה מספר מלצר, הייתה העובדה שבשונה ממטופלי סרטן לדוגמא, שמרביתם אינם חוששים או נרתעים מלחשוף או לשתף אחרים בעובדת היותם חולי סרטן, הם אף זוכים לסיוע ותמיכה ממסגרות כמו האגודה למלחמה בסרטן ועמותות שונות. לעומת זאת מספר מלצר, למדתי שחולי הלב וכלי הדם לא רק שאינם נתפסים כקבוצה או כקהילה, אלא במקרים רבים אפילו נמנעים מלהגדיר את עצמם כחולי או מטופלי לב או לחשוף עובדה זו בפני אחרים.


כאן המקום להבהיר שמבחינה רפואית, בהגדרה הרפואית של 'חולה לב וכלי דם' נכללים כל מי שחווה או אובחן עם מגוון רחב של מצבים לבביים כגון : התקף לב, דום לב, ניתוח לב, צנתור, השתלת לב, מפרצת, החלפה או תיקון של מסתם, קוצב לב, אי ספיקת לב, הפרעות קצב בלב, טרשת עורקים ועוד. יחד עם זאת מסביר מלצר, "מרבית האנשים הנכללים באותה קבוצה, נמנעים מלהתייחס לעצמם כ'חולי לב' והסיבה לכך היא בעיקר פסיכולוגית. ראשית אנשים מתייחסים למחלת לב כאל 'מחלה של זקנים', שנית, המילה מחלת לב מפחידה אותם.

בדיוק לשם כך מספר מלצר, ייסד את אגודת הלב הישראלי כעמותת למען חולי הלב וכלי הדם בישראל. " רמת רפואת הלב - הקרדיולוגיה בישראל היא מהגבוהות בעולם וחשוב להבין שעם מודעות נכונה לגורמי המניעה והסיכון ניתן למנוע כ-80% ממחלות הלב.


בראיה עתידית ובהסתכלות אל תוך העשור הנוכחי, מוסיף מלצר, הצורך בהקמת עמותת חולים אשר מאגדת תחתיה את מספרם ההולך וגדל של חולי הלב ומשפחותיהם בישראל, הינה מתבקשת ואף נדרשת."המודעות הציבורית למימדי המחלות הלבביות כפי שמשתקף מהסקר לוקה בחסר. מחלות הלב הוכרזו כגורם התמותה מספר אחד בישראל ובעולם ולמרות זאת כיום אין מענה מקיף עם מידע ותמיכה בכל הקשור לטיפולים, תרופות וניתוחים. לכן מטרתי בעמותת ׳אגודת הלב הישראלי' לפתח את המודעות ולייצר מענה עבור החולים, בני משפחותיהם והציבור הישראלי ככלל"


להצטרפות לעמותת אגודת הלב הישראלי : http://www.israeli-heart.org



545 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
Israeli-heart-association_170-170 (002).
הצטרפו לאגודת הלב הישראלי

הרצאות אונליין | הטבות ברשתות פארמה | מפגשים קבוצתיים | פעילויות אזוריות | ניוזלטר חודשי

*החברות במועדון ללא עלות

%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9C%D7%98%D7%
ניוזלטר אגודת הלב הישראלי

הניוזלטר החודשי שלנו מציג מידע מועיל וחדשות למטופלי לב ובני משפחותיהם. 

הירשמו עכשיו!

bottom of page